Afgelopen week zag ik op een website het item “Vintage Ad Sexism” Mijn reactie? Verontwaardiging alom. Dit.
Is. Belachelijk. Dat zou nu écht niet meer kunnen. Maar terwijl ik naar beneden
aan het scrollen was door de plaatjes met een hand voor de mond geslagen, vroeg
ik mij af: “Is het nu wel zo anders?”
Nee dus. Vrouwen worden dan wel niet meer
neergezet als domme wezens die voor niets anders goed zijn dan het huishouden
en het dienen van hun man. Maar ze worden nu wel neergezet als lustobject op
een manier die net zo fout is als sommige reclames van weleer. Reclames zijn
dus nu nog steeds seksistisch en beledigend. Zie bijvoorbeeld deze top tienlijst van hedendaagse reclames. Of wat te denken van de
Axe Effect reclame? Die zijn eigenlijk hetzelfde als reclame nr. 10 uit de vintage
ad-lijst.
Je kunt je afvragen wat erger is: vrouw
als minderwaardig wezen of als lustobject. Of is dat bijna hetzelfde?
Het rare is, we denken vooruitgang te
boeken met de rol van de vrouw in de samenleving. Maar sommige dingen zijn
blijkbaar onveranderbaar. Zoals hoe we naar vrouwen kijken. Misschien ook niet
zo vreemd, als je bedenkt dat God tegen Eva heeft gezegd: “Je zult je man
begeren, en hij zal over je heersen.” (Gen. 3:16) God gaf hiermee de
consequenties van de zondeval mee. En zo geschiedde.
Toch is het te hopen dat er iemand in de
toekomst de reclames van nu ziet en denkt: ‘Dit kan nu écht niet meer!”.
Gepubliceerd op Credible
Geen opmerkingen:
Een reactie posten