maandag 28 mei 2012

Van het ene seksisme naar het andere; er is niet veel veranderd

Afgelopen week zag ik op een website het item “Vintage Ad Sexism” Mijn reactie? Verontwaardiging alom.  Dit. Is. Belachelijk. Dat zou nu écht niet meer kunnen. Maar terwijl ik naar beneden aan het scrollen was door de plaatjes met een hand voor de mond geslagen, vroeg ik mij af: “Is het nu wel zo anders?”

Nee dus. Vrouwen worden dan wel niet meer neergezet als domme wezens die voor niets anders goed zijn dan het huishouden en het dienen van hun man. Maar ze worden nu wel neergezet als lustobject op een manier die net zo fout is als sommige reclames van weleer. Reclames zijn dus nu nog steeds seksistisch en beledigend. Zie bijvoorbeeld deze top tienlijst van hedendaagse reclames. Of wat te denken van de Axe Effect reclame? Die zijn eigenlijk hetzelfde als reclame nr. 10 uit de vintage ad-lijst.

Je kunt je afvragen wat erger is: vrouw als minderwaardig wezen of als lustobject. Of is dat bijna hetzelfde?

Het rare is, we denken vooruitgang te boeken met de rol van de vrouw in de samenleving. Maar sommige dingen zijn blijkbaar onveranderbaar. Zoals hoe we naar vrouwen kijken. Misschien ook niet zo vreemd, als je bedenkt dat God tegen Eva heeft gezegd: “Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.” (Gen. 3:16) God gaf hiermee de consequenties van de zondeval mee. En zo geschiedde.

Toch is het te hopen dat er iemand in de toekomst de reclames van nu ziet en denkt: ‘Dit kan nu écht niet meer!”.

Gepubliceerd op Credible

Geen opmerkingen:

Een reactie posten