maandag 21 mei 2012

Een korte gedachte over AIDS preventie

Laatst kwam ik via een link op de website van dance4life. Het ging over een meisje dat op haar 16e aids had opgelopen. Vreselijk natuurlijk. Om op die leeftijd een ziekte op te lopen, waar je de rest van je leven aan vast zit.

Vervolgens ging ik een beetje rondneuzen op de website. Ik bleef achter met één vraag: wat zegt Dance4Life (en StopAidsNOw) over het veranderen van seksueel gedrag? Er staat wel ergens dat “hen overtuigen hun gedrag te veranderen” onderdeel is van hun aanpak. Maar wat houdt dat in?

 
Ik bedoel, meerdere seksuele contacten leidt tot een hogere kans op aids. Er worden echter verschillende oorzaken gegeven voor aids (armoede, gebrek aan informatie, stigma en taboe, ongelijkheid, gezondheidszorg, op reis, en prostitutie en drugsgebruik), maar niets over seksueel gedrag an sich. Wat toch de onderliggende oorzaak is. Dus is uiteindelijk is het allerallerbeste te wachten en trouw te blijven.

Nu weet ik dat dat nogal een katholiek en dus impopulair standpunt is. En nu weet ik ook wel dat mensen zich  - ook al zouden ze dat willen – daar niet aan kunnen houden. En ja, natuurlijk is aids bestrijding erg ingewikkeld door diverse culturele gedragsnormen en taboes die er heersen in sommige landen. Mensen zijn nou eenmaal niet makkelijk te veranderen. Oproepen om te wachten en trouw te zijn aan hun partner zal dan ook in veel gevallen voor dovenmansoren zijn.

Maar het is toch in het belang van de aidsbestrijding de meest logische oplossing te geven? Op zijn minst deze ook te benoemen? 

Ik vraag me nu af of ze dat doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten