vrijdag 29 juni 2012

Anti-conceptie; blijkbaar zo goed nog niet


Anticonceptie. Blijkbaar is het toch niet zo goed voor ons. De website 1flesh.org staat er vol van. Al heeft het Vaticaan al in 1968 ons voor de negatieve gevolgen van anticonceptie gewaarschuwd, zoals ik een tijdje terug schreef:

"Een weldenkend mens kan zich er nog beter van overtuigen, dat de leer die de Kerk op dit gebied voorstaat waar is, wanneer hij zijn aandacht richt op de gevolgen van de middelen en methoden ter kunstmatige geboortenregeling. Laat hij op de eerste plaats eens overwegen, welk een brede en gemakkelijke weg deze handelwijze zou kunnen openstellen voor de huwelijksontrouw of voor het algemeen zedenverval. Er is werkelijk geen grote ervaring nodig om de menselijke zwakheid te kennen en om te begrijpen, dat de mensen - en vooral de jeugd, zo kwetsbaar op het punt van hartstochten - aansporing nodig hebben om aan de zedenwet trouw te blijven en dat het noodlottig is hun een gemakkelijke weg te wijzen om deze wet te overtreden. Het valt ook te vrezen, dat de man, wanneer hij aan het gebruik van deze anticonceptionele middelen gewend is geraakt, de eerbied voor zijn vrouw verliest, haar zonder zich om haar lichamelijk en geestelijk evenwicht te bekommeren tot een middel ter egoïstische bevrediging van zijn hartstocht maakt en haar niet meer als zijn geëerbiedigde en geliefde levensgezellin beschouwt."

Van de nadelen van anticonceptie weet ik niet het fijne, ook ik heb hier nog het een en ander te leren. Maar ik vind het wel interessant. Handig, die 1flesh.org dus.

Wel was ik op de hoogte van een aantal beargumenteerde gevolgen; het maakt seks ‘goedkoper’ met meer promiscuïteit als gevolg. Tevens schijnt de pil het milieu te verpesten. Al vraag ik me af of ander sommige conclusies niet wat overtrokken zijn (zijn vrouwen nog meer gedevalueerd tot seksobject door de pil? Was dat daarvoor ook al niet zo?).

In ieder geval heeft de wijdverbreide toegankelijkheid van anticonceptie op verschillende manieren negatieve gevolgen voor de mensheid. En ik denk dat wat daar over bewezen is, bekend moet worden gemaakt.

Een interessante website dus. Iets om in de gaten te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten