donderdag 14 juni 2012

Christenvervolging onder de aandacht!

Ik wil toch even wat onder de aandacht brengen. Een tijd terug leerde ik dat christenen de meest vervolgde groep is. Volgens de SGP gaat het om 150 tot 250 miljoen christenen die verdrukt en/of vervolgd worden wereldwijd. Ik weet niet of dat getal klopt. Op de website van Open Doors kan ik zo één twee drie geen cijfer vinden. Maar dat het er veel zijn, heel veel zelfs, dat is wel duidelijk. Zie ook hun ranglijst christenvervolging.

Vandaag las ik over een onthoofding van een vanuit de islam bekeerde christen. De onthoofding is gefilmd. Ik heb het niet gezien, want dat wil ik niet. Het hoeft mij nergens van te overtuigen. Het is nogal een gruwelijk filmpje, maar mocht je het toch willen bekijken, dan kan dat via deze website.

Enfin, ik wilde er wat over bloggen. Want dit soort zaken moet toch echt de wereld in. Vervolging vinden we in dit land tenslotte altijd zo erg en komt ook vaak genoeg in het nieuws. Maar die van christenen (bijna) niet. Laat staan dat het duidelijk is in welke mate deze vervolging voorkomt. Het lijkt een haast niet bestaand probleem!

Terwijl het toch echt iets is om druk over te maken, zeker nu de Arabische Lente plaatsvindt. Hoezeer het ook is toe te juichen dat er dictatoriale regimes vallen en er mensen de kans krijgen zich te bevrijden. Er kleven - zoals bekend  - risico's aan. Een daarvan is (een toename van) christenvervolging.  Zie hier, en als voorbeeld hier.

Maar ik zal eerlijk zijn. Christenvervolging leefde ook niet echt bij mij. Het is zo ver weg. En wat kan ik er aan doen? Dat was een beetje de gedachte. Maar na het lezen over de onthoofde christen, hoop ik dat ik daar nu anders in ga staan. 

We zijn tenslotte als christenen één lichaam. En als er één lid lijdt, dan lijdt het hele lichaam. Dit zijn onze broeders en zusters. We zijn dus één en dienen in eenheid op de één of andere manier betrokken te zijn, als is het maar door (af en toe) gebed. 

Maar laten we daarbij niet vergeten ook te bidden voor de vervolgers! Jezus heeft ons tenslotte opgeroepen ook onze vijanden lief te hebben.Dus laten we ook voor hen bidden, dat zij tot inkeer komen en misschien zelfs de liefde van Jezus leren kennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten