donderdag 12 april 2012

Water naar de zee dragen…


Stel je voor. Er is een organisatie die mensen wil helpen om van hun alcoholverslaving af te komen. Daarvoor worden verschillende middelen aangeboden. Tegelijkertijd maakt deze organisatie reclame voor drank. Ze zien alcohol drinken als een positieve bijdrage aan het leven en iedereen moet het recht hebben daar gebruik van te kunnen maken. Mochten mensen er verslaafd aan raken, dan kunnen ze uiteraard terecht bij deze organisatie voor hulp.

Vreemd? Goede marketingstrategie? Een dergelijke organisatie bestaat in ieder geval wel.
In Nederland is het echter niet zo bekend, heb ik het idee. Ik heb het over de International Planned Parenthood Federation, een wereldwijde organisatie die zich inzet voor seksuele rechten en seksuele en reproductieve gezondheid en welzijn.

Het absurde van hun aanpak besefte ik na het lezen van een artikel over hun ideeën in het kader van de VN commissie Population and Development. Het artikel gaat vooral over hoe de relatie tussen ouders en kinderen zal wordt aangetast door hun aanpak. Maar ik bedacht me nog iets anders.

Deze organisatie gaat dus voor het beschermen van de (seksuele) gezondheid van jongeren. Iedereen weet dat hoe meer wisselende seksuele contacten je hebt, hoe groter de kans is op een seksueel overdraagbare aandoening. Echter, wat deze organisatie uitstraalt, is dat jongeren vrij zijn om zich seksueel te ontwikkelen (zie hun Young People's Guide to Sexual Rights). Impliciet spoort dat aan tot promiscue gedrag, lijkt mij zo. En waartoe leid promiscue gedrag? Juist ja, tot soa’s.

Maar dat is geen punt voor de IPPF. Ze geven advies hoe je veilig seks moet hebben, hoe je zwangerschap moet voorkomen. En mocht dat laatste fout gaan, dan kun je altijd nog een abortus krijgen. Oja, en schijnbaar verdienen ze met dat laatste ook nog eens veel geld. Die IPPF.

Er valt overigens wel meer over deze organisatie te zeggen, maar ik laat het hier maar even bij…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten