woensdag 25 april 2012

Dierenleed


Een tijdje geleden las ik over een boek dat over onze hypocriete houding tegenover dieren ging. Onzin, dacht ik! Er zijn nou eenmaal schattige dieren. Daar kunnen we ons beter in herkennen. Logisch, toch?

Maar toen las ik het bericht over die man in California katten had gedood ze te braden en op te eten. Hij werd daarvoor opgepakt. Want dit was animal cruelty. Onzin, dacht ik! We slachten toch ook koeien en varkens, kippen en wat nog meer af. Waarom is dat het bij een kat dan op eens zielig? Dat mensen het zelf tot half mensen verklaren, doet daar niets aan af.

Toen dacht ik: “Ooooh.” Nu zag ik het. Die hypocrisie.

Ik dacht hieraan tijdens het lezen van een bericht vandaag over Tinkerbell. Die kunstenares die haar zieke kat vorig jaar dood maakte om er een tas van te maken. Uiteraard is het een statement. Terecht vind ik. Al is het wel ranzig en vind ik niet dat je zomaar een kat moet doden.

Maar goed, dit schreef de Volkskrant vorig jaar in het bewuste artikel: Het is Tinkebell allemaal te doen om de dubbele moraal als het om dieren gaat. Want waarom mag de vleesindustrie wel, en zij niet overbodige haantjes vernietigen? En waarom wordt het nodeloos doorfokken van honden wel getolereerd, maar het opzetten van honden als feestvarkens niet? De dierenbescherming moet niet háár aanklagen, maar al het andere leed dat dieren wordt aangedaan, uit oogpunt van commercie en vertier, lijkt Tinkebell te willen zeggen.”

Enfin, ik besef nu ook wel dat we inderdaad een hypocriete houding hebben tegenover dieren. De schrijver van dat boek heeft geloof ik wel gelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten