zaterdag 10 maart 2012

Kony 2012?

Er zijn de afgelopen dagen veel kritische berichten verschenen over het project Kony 2012. Ja, ook ik had soms mijn bedenkingen. Ik dacht bij het zien van de beelden van het leger dat Kony ging zoeken: “Oh? En zij zijn vreedzaam en doen niets fout?”

Maar toch. Ik moest denken aan een film over het leven van Moeder Teresa die ik heb gezien. Zelfs op haar was er kritiek. En iedereen is wel bekend met het goede werk van de zuster. De kritiek kwam daarom dan ook wat flauw over op mij.

Deze reactie heb ik nu ook bij alle kritieken op Kony 2012.
Nu vind ik het heus wel belangrijk dat er kritisch naar dingen gekeken worden en er mensen zijn die anderen waarschuwen voor bepaalde gevaren. Maar de kritiek op Kony 2012 en Invisible Children is al met al wat mager in mijn ogen.

Dus niettegenstaande sommige terechte opmerkingen, vraag ik me af: moeten we werkelijk overal over zeuren? Deze organisatie doet tenminste wat!

Het bekend maken van Kony kan tenslotte geen kwaad. Dat is ook waar het om gaat. Je hoeft geen geld te doneren als je het niet helemaal vertrouwt.

Maar blijkbaar kan het nooit goed zijn.

Overigens vind ik het argument dat de ‘witte man’ Afrika moet redden vanuit een reddingscomplex wat vreemd. Mogen we dan, omdat we het Westen zijn, mensen in Afrika niet helpen? Met zo’n instelling kunnen we nooit wat doen.

We moeten de actie maar gewoon steunen door in ieder geval Kony bekend te maken. Doen we in ieder geval iets.

4 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je reactie, maar de heer kony joseph is me al veel en veel langer bekend. Ok, nu kan iedereen hem leren kennen... Maar hopeloos te laat. Het gaat hier om honderden en honderden kinderen die hun eigen ouders vermoord hebben.
    Het is een schande dat Den Haag niet weet hoe ze hem moeten aanhouden. En Kony alleen is lang te laat nu. Dat is een heel leger, met opvolgers. Hoe gaan die kinderen ooit nog normaal kunnen functioneren? Wie gaat ze daar mee helpen? En de USA gaat de redder zijn van onschuldig Africa? Kony alleen is daar verre van het probleem.
    Het gaat over volledig corrupt Africa, want daar zijn tientallen van die Kony's.
    En wat hebben ze nu al allemaal opgezet om onschuldig Africa te helpen... Hoeveel beloftes? Ontelbare miljarden zijn daar al heen gegaan... Voor wat? Dat corrupt Africa nog meer macht heeft intussen ja!
    Maar het is iets...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd, het is iets. Beter dan niets.

    Maar ik begrijp je reactie helemaal. Het is allemaal ook best complex. In eerste instantie dat dacht ik: hoe kan Kony bekend maken nu helpen?. Maar goed, dat hebben ze wel een beetje uitgelegd. Aan de andere kant, vraag ik me af in hoeverre dat dan gaat gebeuren. Staten vinden bijna altijd hun economische en diplomatieke belangen zwaarder wegen dan een misdadiger arresteren.

    Die kinderen zijn voor hun leven wel geschaad. Maar er zijn natuurlijk organisaties, zoals War Child, die zich hier mee bezig houden. Daarmee zijn die kinderen wel geholpen.

    Ik denk dat Den Haag (al weet ik niet zeker of je de overheid of het strafhof bedoelt) wel weet hoe ze een Kony moeten (laten) aanhouden. Naar het schijnt, wist in ieder geval de VS bv precies waar hij zat op enig moment. Maarja, al die belangen zaten wat in de weg.

    Het is allemaal ingewikkeld en we lossen al de problemen er niet meer op. maar als er 1 man kan worden gestopt is dat iig iets. zo kijk er naar iig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals ik vandaag las, dat er weer een minister naar Congo gaat, om mee verkiezingen op te zetten... Wat is dat toch met Congo, vraag ik me altijd opnieuw af?! Zooo veel jàren dat er allerhande ministers uit allerlei landen naar Afrika afreizen, naar die conflict zones. Tot presidenten toe. Maar er is nog niets gebeurd in al die jaren. Olie, diamant, tin, coltan, goud en wolfraam, etc, etc... Voor het Westen. Afrika is nog niet leeggezogen, maar zolang dat de Westerse industrie geen last heeft van de heer Kony, wel, dan gaan ze hem ook niets in de weg leggen.
      Ik hoop dat ze hem elimineren.
      Ja, ze kunnen hem voor het Strafhof van Den Haag brengen, maar wie gaat hem halen? Hij heeft al jaren vrij spel gehad, dan zou ik het zelfs een schande vinden moesten ze wat doen omdat er een film dokument gemaakt is over hem, over Kony!
      Geen documentaire van Kony, voor ons = Kony wie? Kony waar = geen druk om wat te ondernemen.
      De US is altijd bezig om diegene die onderdrukt worden te helpen. En in Africa zitten nog massa's aan grondstoffen, maar, in Africa is een andere wereldmacht baas: China.
      En daarnaast Japan.

      Verwijderen
  3. Hoi Philippe,

    Het is inderdaad zo dat economische&diplomatieke belangen vaak zwaarder wegen dan mensenrechten en gerechtigheid. Heb uit een nieuwsprogramma begrepen dat de VS Kony had kunnen arresteren, maar dat niet deden om bovengenoemde redenen.

    Ik ben niet zo van het elimineren. Ik ben meer van een eerlijk proces (ook een mensenrecht!). Als wij als het westen onze mensenrechten zo belangrijk vinden, en ons toch wel beter achten dan dhr. Kony, dan moeten we ons ook daarnaar gedragen. Hem elimineren zet ons op hetzelfde hatelijke beestachtige niveau als waar we hem van beschuldigen.

    Ik heb ook begrepen dat China flink bezig is in Afrika...

    BeantwoordenVerwijderen