vrijdag 23 maart 2012

Winstgevend of dienstverlenend?

Een tijdje terug las ik de brief van die man die bij Goldman Sachs ontslag had genomen. Hij vond het bedrijf te veel geldbelust. Toen dacht ik weer aan wat ik mezelf wel eens heb afgevraagd: hoe geldbelust moet je als bedrijf zijn?
                                                              
Ik bedoel, waarom begin je een bedrijf? Als je hoedenzaak wilt verkopen, is dat dan omdat je mensen graag leuke hoeden wilt aanbieden? Of wil je alleen zoveel mogelijk geld verdienen? Ik bedacht dit zo toen met die schoonmakersstaking. Sommigen werden bijna uitgebuit, volgens mij.

Ik vroeg me toen af waarom bedrijven maximale winst willen maken. Is dat een gebiedende wet? Waarom is het niet genoeg een goede dienst te verlenen en daarbij gewone winst te maken? Als je verder elke dag eten op de tafel hebt, kleding kunt kopen enz.

Dan is dat toch alleen maar hebzucht?  En nee, dat is niet iets goed. Wat Gorden Gekko ook zegt.[1]



[1] Personage uit de bekende film “Wall Street”, waarin hij een geweldige speech houdt over waarom hebzucht goed is. Ik zeg geweldig, omdat het zo goed bedacht is; je trapt er bijna in: “The point is, ladies and gentleman, that 'greed' — for lack of a better word — is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms — greed for life, for money, for love, knowledge — has marked the upward surge of mankind. And greed — you mark my words — will not only save Teldar Paper, but that other malfunctioning corporation called the USA.” http://nl.wikipedia.org/wiki/Gordon_Gekko

Geen opmerkingen:

Een reactie posten