maandag 23 januari 2012

Van GROOT naar klein; een verhaal van Gods Liefde

Eigenlijk wilde ik onderstaande heel gepast voor de kerstdagen schrijven. Maar je ziet dat dat niet gelukt is.  Ik ben er niet aan toegekomen. Dat geldt voor meer blog-ideeën. Dat lijstje werd steeds langer. Hoewel extra gepast met kerst, is mijn onderstaande bericht eigenlijk te allen tijde van toepassing. Sterker nog, het komt voort uit mijn aantekeningen van juni vorig jaar.
  
Van GROOT naar klein dus. Dat deed God.
Hoe groot? Dat besefte ik mij ineens die juni 2011. God heeft alles geschapen. Alles. Dus ook het heelal en alles wat daarin zit.  Ik ben altijd onder de indruk van de omvang van het heelal als ik er over lees of hoor. Het is zo onvoorstelbaar groot! De omvang van sterren en planeten, de krachten van de zwart gaten, de afstanden, het aantal sterren alleen al in ons zonnestelsel. Ik vind het fantastisch!

En aangezien het heelal en alles wat daarin zit uit God voortkomt, moet God dus minstens zo groot zijn als het heelal. En als God alleen maar liefde is. Dan is die liefde dus even onvoorstelbaar groot.  

En klein? Hoe klein werd God? Zo klein als ons, die stofjes in dat grote universum. Hij werd mens. Zo verlangde deze Liefde naar de mensen. Hij vond ons belangrijk genoeg om zelf Zijn machtigste positie te verlaten en te worden als wij. Met al de pijn en lijden dat er bij komt.

Maar niet alleen dat. Hij ging verder. Hij ging dood. Hij daalde af naar het dodenrijk. Ja, datzelfde machtige liefdevolle Wezen welke dat onvoorstelbaar grote heelal heeft gemaakt.

Maar Hij bleef God en deed wat mensen nooit doen; Hij stond op uit de dood! Hij had de barrière die tussen de mensen en Hem in stond door Zijn dood afgebroken en de toegang weer mogelijk gemaakt tot Hem! Tot Zijn Liefde. Daar hoeven we niets voor te doen. Alleen maar Hem te volgen door een relatie met Hem aan te gaan.

Ik vond het mindblowing en trok een conclusie. Als dan zo’n groot machtig wezen als God, die alles gemaakt heeft, die ons niet nodig heeft, maar ons blijkbaar zó graag bij ons wil hebben. Als die God bereid is zich zo klein te maken als ons, te lijden tot het uiterste en te sterven, zodat wij weer bij Hem kunnen komen. Dan wil hij ons wel heel graag bij zich. Dan moet hij ons wel heel erg bijzonder vinden. Dan moet hij wel heel veel van ons houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten