zondag 23 oktober 2011

Dubbele moraal

“Internationale kritiek op dood Kaddafi”, aldus de Volkskrant.[1] Van de hypocrisie en dubbele moraal van de internationale gemeenschap blijkt maar weer. Als jurist internationaal recht weet ik natuurlijk wel dat de waardering van en uitvoering  door overheden hevig aan economische en politieke belangen onderhevig is. Maar ik kan er nog steeds boos over worden.

Want een dergelijk bericht heb ik eerder dit jaar gemist.
Ik heb in elk geval niets gelezen over duidelijke kritiek van staten (anders hoor ik het graag).[2]  Waar ik het over heb? De dood van Osama bin Laden. Zo ver ik weet, is hij doodgeschoten door de Verenigde Staten en is het onduidelijk of ze hem ook hadden kunnen oppakken om hem voor hun rechters te laten verschijnen. Als dat waar is, dan is hij neergeschoten zonder een eerlijk proces en kun je spreken van een buitengerechtelijke executie.

Juridisch is deze actie van de VS dus niet echt in orde. Moreel ook niet m.i., maar daar zal ik nu niet over uitweiden. Maar we hebben het over de VS. Jaja, de VS. Daar durft blijkbaar niemand tegen in te gaan. Gevolg: de hele wereld juichte. Dat vond ik overigens best walgelijk; juichen over de dood van iemand. Jammer dat geen enkele staat daar iets over zei. Was dat echt zo diplomatiek onverantwoordelijk geweest? Overigens viel het me op dat door staten werd gezegd dat Osama was “opgepakt”. Ik vond dat een wat rare woordkeuze als iemand is doodgeschoten. Dan ben je de ‘oppak-fase’ toch al voorbij? Er was in elk geval niemand die zei; wat goed dat de VS Osama heeft gedood!?[3] Interessant, niet? Maar dat terzijde.

Nu is Kaddafi dus ook doodgeschoten. Al moet er natuurlijk nog meer duidelijkheid komen over de omstandigheden van zijn dood. Maar het is in ieder geval niet door een grootmacht als de VS gebeurd. Dus laat dan de kritiek maar komen! Vreemd genoeg wel weer door Rusland (die schendt zelf namelijk nooit rechten, ahum) en Zuid-Afrika. En met boter op hun hoofd, willen de VS “dat de nieuwe regering van Libië, de Nationale Overgangsraad, duidelijkheid verschaft over hoe Kaddafi aan zijn einde kwam.”

Het kan natuurlijk zo zijn, dat er morgen een bericht in de krant verschijnt, waarin duidelijk wordt dat de VS niet anders kon dan Osama doodschieten. Dan neem ik al mijn kritiek op hun gang van zaken terug, in elk geval t.a.v. hun ‘buitengerechtelijk executie’. Maar dan rijst wel de vraag, waarom riepen staten niet om een onderzoek naar de dood van Osama?[4]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten