dinsdag 30 oktober 2012

Door de mand gevallen



Ik hoor niets meer.[1] Dacht ik vandaag. In alle rust kwam het even langs en geruisloos verdween het weer. Geen storm van reacties. Wat artikelen in de krant, een item in het nieuws voor een paar dagen. Dat was alles wat ik er van heb gezien.

Nu moet ik toegeven dat ik het nieuws niet heel erg grondig volg de laatste tijd. Dus wellicht dat er wel wat meer over bericht is in de media. Toch valt het misbruik in de Jeugdzorg in het niets vergeleken met de reacties op het misbruik in de Rooms Katholieke Kerk.

Het is goed natuurlijk. Dat dergelijke misstanden in het nieuws komen. Het moet aandacht krijgen. Er moet tenslotte gerechtigheid zijn voor de slachtoffers. Maar gaat het de media daar wel om? Nu had ik al de indruk van niet. En ook toen het misbruik in de Kerk nog hot topic was, zagen velen wel de afkeer van de Kerk an sich, die via het nieuws over misbruik werd geuit.

Maar ik denk dat de media dan nu officieel door de mand valt. Want als het echt zo om de kinderen gaat. Als het lot van de slachtoffers de media zo aan het hart gaat. Waarom dan niet wat meer verontwaardiging en verhitte artikelen over de Jeugdzorg?

Het is ook niet eerlijk naar de slachtoffers van Jeugdzorg, wie het verschil in aandacht ook duidelijk is.[2]

Nee, blijkbaar gaat het niet écht om de slachtoffers. De media is door de mand gevallen.


[1] Gisteren heeft het kabinet wel excuses aangeboden.
[2] ““Mijn misbruiker behoorde niet tot de katholieke kerk, maar maakt dit het minder erg?”vroeg Carla zich af in haar brief aan de Volkskrant. Het is een vraag die meer slachtoffers van misbruik in de jeugdzorg zich de afgelopen jaren stelden”. In dit artikel wordt het verschil in reactie erkend, Volkskrant, 8 oktober 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten