zaterdag 8 september 2012

Vrouwen voor vrouwen?



Ok, dames. Vertellen jullie mij maar eens:  ligt het maar mij of hebben jullie dat ook? Jeuk krijgen van een opgelegd ‘vrouwen  voor vrouwen’- credo. Het is er zoveel om je heen. Ik hoor het zo vaak. Die vrouwen-carrièrewebsites, reclames.

Ik dacht dat weer toen ik laatst iets las over loopbaanbegeleiding “vrouwen voor vrouwen”. Dat lijkt mij in principe wel iets goeds, hoor. Want het is natuurlijk mooi als vrouwen elkaar verder willen helpen. Misschien dat ik er ook gebruik van zou maken. Denk ik. Maar toch. Soms krijg ik dat gevoel. En ik weet niet precies waardoor.

En is het in het kader van je werk nog nuttig, bij reclames krimp ik echt van afgrijzen ineen. Wellicht heeft het te maken met waar ik eerder over blogte; dat alles zo móet. Naar mijn idee dan.

Misschien is het niet vrouw-eigen om elkaar in georganiseerd verband verder te helpen. Om ons voor te doen als één groep vriendinnen. Als we elkaar niet kennen tenminste! Zo las ik eens een artikel (ik geloof in de Linda) over het feit dat er in tegenstelling tot de old boys network, er niet zoiets is als het old girls network (dat klinkt ook al zo beledigend). Er werd geloof ik gezegd dat tussen vrouwen een bepaalde rivaliteit is die het bestaan van zo’n netwerk bemoeilijkt.[1]

Ook denk ik aan die reclames voor vrouwenproducten met die ‘vriendinnen’-mentaliteit. Die waarin de hoofdpersoon zich voordoet als jouw vriendin. Of het merk zelf doet alsof we allemaal vriendinnen zijn en alle vrouwen hetzelfde willen/meemaken/voelen enz, want “wij vrouwen”. Vreselijk! Blègh.

Ik bedoel, alsof een groepje vriendinnen de benen van één vriendin gaat zitten harsen. En daarbij ook een jolly good time heeft! Of die deo-reclame die zegt dat alle vrouwen sterk zijn. Ik heb geen zin om dat te horen van een deodorant-fabrikant, die gewoon geld wil verdienen aan een sentiment waarvan het verwacht dat…, ja wat eigenlijk? Dat het vrouwen inspireert?

Enfin, dit was dan even mijn hart luchten en mijn verontwaardiging tonen. Al dan niet terecht. Dat mogen jullie uitmaken.



[1] Vrouwen steunen elkaar wel degelijk in carrière http://www.directiesecretaresse.nl/vrouwen-steunen-elkaar-wel-degelijk-in-carriere/ O kijk, misschien valt het wel mee dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten