zondag 5 augustus 2012

Vertrouwen met een open hart; vind het kind in je

Als de mis in volle gang is, gooi ik al mijn moedergevoelens in de strijd tijdens de crèche voor de allerkleinsten (0-4 jaar) van de kerkgangers. Laatst werd een kindje (van ongeveer 1,5) ergens bang van (geen idee waaavan), en hobbelde naar mij toe voor troost, kroop tegen mij aan en bleef zo vijf minuten ongestoord zitten. En hoewel ze mij voor de crèche niet kende,  ging dit met een volledig vertrouwen.

Wat hebben kinderen toch een open hart, dacht ik later. En wat vertrouwen ze iemand toch snel.

Moeten we niet allemaal een beetje meer zo zijn? Vol van vertrouwen en met een open hart? In deze gebroken wereld is dat natuurlijk niet altijd makkelijk. Mensen zullen daar misbruik van maken. Daarom bouwen we muurtjes om ons hart en koesteren een zekere mate van wantrouwen. Dat is natuurlijk soms verstandig. Maar het kan soms ook tegen ons werken.

Maar toch. Jezus vraagt ons in Hem te geloven als een kind. Dus met een open hart naar en een groot vertrouwen in Hem. Ook Zijn hart is open; er staan geen muren omheen. Hij komt in al Zijn openheid en dus kwetsbaarheid uit liefde naar ons toe.

Als christen steef je ernaar steeds meer op Hem te lijken. Dus stel dat wij allemaal ook zo zouden zijn naar elkaar, zoals Hij is naar ons. In een wereld waarin iedereen met een open hart elkaar ontmoet en elkaar vertrouwt, daar kan toch geen plaats zijn voor wantrouwen en misbruik?

Dit komt nogal utopisch over, maar het biedt wel een ideaal om na te streven. Niet dat ik naïviteit wil bevorderen. Je moet je verstand natuurlijk blijven gebruiken. Maar laatst hoorde ik over een man wiens vertrouwen vaak was misbruikt omdat hij graag mensen wilde helpen. Hij had een goed hart. Mensen vonden het zielig voor hem. Hij moest niet zo goed van vertrouwen zijn. Maar ik dacht, als hij nou zo gelukkig is? Als hij zichzelf nu in de spiegel aan kan blijven kijken met een blik dat zegt: “Ik heb gedaan wat ik juist achtte.” Is dat dan erg? Is dat niet belangrijker dat eventueel gestolen spullen?

Als wij dan streven meer te lijken op Jezus, zullen wij ook moeten groeien in vertrouwen en de muren om ons hart moeten afbreken om Hem binnen te laten. Misschien laten we dan ook makkelijker mensen binnen. En durven we kwetsbaar te zijn. Meer te zijn als een kind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten