zondag 24 oktober 2010

Wat ik weet, wat ik niet weet

Het valt mij op, dat we vaak heel gemakkelijk onze mening vormen zonder te weten hoe iets echt zit. Dat gaat automatisch. Als ik van mezelf uitga lijkt het erop dat we de ontbrekende feiten opvullen met andere feiten, je eigen ervaringen, vooronderstellingen en/of je vooroordelen. Vervolgens hebben we dan een beeld van iets dat niet klopt. Of een mening die misschien heel anders was geweest als je alle feiten had gekend. Misschien veroordelen we wel ten onrechte (groepen) mensen. Ik denk dat we ons daar best wat bewuster van mogen zijn.

Het stomme is namelijk, dat je ook écht denkt dat het is zoals je denkt dat het is. 
Zo gaat dat bij mij tenminste. Dit doet me denken aan een artikel dat ik onlangs las. Het ging over het feit dat mensen iets minder goed weten dan ze denken. Zo kun je denken te weten hoe een rits werkt, maar als je het moet uitleggen wordt het plotseling toch lastig.  Zal het dan ook zo werken met onze meningen en ideeën over andere groepen mensen, de politiek, religie, het rechtssysteem enz?

Eens hoorde ik tijdens Engels een gedicht over dit onderwerp. Omdat dit al negen jaar geleden is, weet ik niet meer hoe het heet.  Maar het kwam er op neer dat het het beste is dat we of alles weten of helemaal niets. Want halve waarheden konden gevaarlijk zijn. Dat vond ik zo mooi om te horen. Het klopt. Zo komen vooroordelen vaak voort uit halve waarheden.

Wat mij bewust maakte van deze gemakkelijke meningsvorming komt o.a. doordat ik de laatste jaren meer betrokken ben geraakt bij de Katholieke Kerk. Veel ideeën die ik over de Kerk had, klopten niet. Na anderhalf jaar catechese weet ik dat deze vaak gebaseerd waren op onwetendheid en halve waarheden. In deze periode is niet alleen de liefde en de redelijkheid van de katholieke leer mij opgevallen. Tevens is mij duidelijk geworden dat nieuws over de Kerk vaak verkeerd wordt gebracht. En dan bedoel ik dat de feiten niet kloppen.

Maar niet alleen over de Kerk wordt verkeerd geschreven. Ik denk ook dat de meeste mensen wel bekend zijn met het feit dat het nieuws niet even altijd betrouwbaar is. Kritisch zijn over dingen die je hoort en leest, zal ons matigen in onze oordelen en kan (voor)oordelen en verharding tegengaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten